شرح و وظایف حسابدار چیست ؟
شرح وظایف حسابدار چیست؟
در نگاه اول، ممکن است حسابداری یک شغل ساده به نظر برسد. محاسبه و کار با اعداد و ارقام، درست است؟ در حالی که کار با دادههای مالی، بخش مهمی از یک تجارت است. در واقع، حسابداری یک قسمت حیاتی از یک کسب و کار بوده و بیشتر از آنچه فکر میکنید شامل حل مسئله است.
به عنوان مثال، استفاده از داراییها، مدیریت بودجه، استخراج گزارشات مالی و به حداکثر رساندن سرمایهگذاریها، تنها برخی از عملیات حسابداری و مدیریت مالی هستند. یک حسابدار روزانه چه کارهایی انجام میدهد؟ شرح وظایف حسابدار چیست؟ برای پاسخ به این پرسشها و همچنین بیان نقشها، مسئولیتها، مهارتهای مهم، چشمانداز شغلی و همچنین روندهای تأثیرگذار بر حسابداری، خواندن این مقاله از سری مقالات آموزش حسابداری را از دست ندهید.
حسابداری چیست؟
حسابداری فرآیند ثبت معاملات مالی مربوط به یک بیزینس یا تجارت است. این فرآیند شامل خلاصه، تجزیه و تحلیل و گزارش معاملات به سازمانهای نظارتی، تنظیم کنندهها و نهادهای جمع آوری مالیات است. صورتهای مالی مورد استفاده در حسابداری، خلاصهای مختصر از تراکنشهای مالی در یک دوره حسابداری است که عملیات، وضعیت مالی و جریانهای نقدی شرکت را نشان میدهد.
در تعریف دیگر، حسابداری حرفهای است که فرد در آن مسئولیت نگهداری و تفسیر سوابق مالی را بر عهده دارد. اکثر حسابداران مسئولیت طیف وسیعی از وظایف مرتبط با امور مالی را چه برای مشتریان فردی و چه برای شرکتها بر عهده دارند.
اهمیت حسابداری در زندگی امروز
یک فرآیند ساده مانند آشپزی را تصور کنید که هر روز درگیر آن هستیم. چه از یک کتاب آشپزی استفاده کنید یا نه، همیشه اولین گام این است که ببینید آیا همه مواد و لوازم لازم در دسترس هستند یا خیر. جالب است بدانید همه چیز بعد از آن تا لحظهای که غذای خود را روی میز میگذارید شامل اصول حسابداری است.
- خلاصه کردن: با بررسی در دسترس بودن مواد تشکیل دهنده غذا، شما تمام نیازها را به دو گروه بزرگ دسته بندی کردید. خریدن و نخریدن!
- تجزیه و تحلیل: با بررسی فاکتور اقلام خریداری شده برای غذا، شما یک بررسی شتابزده در مورد خرید منصفانه انجام دادید.
- گزارش: با قرار دادن همه مواد لازم برای شروع آشپزی روی میز، شما یک گزارش تایید شده از راه حل مشکل ارائه کردهاید.
همه انتخابهای زندگی ما، اعم از اصلی یا فرعی، بر اساس حسابداری است و آن را به یک جنبه اصلی زندگی هر فرد تبدیل میکند. با این وجود، قبول اهمیت منابع مالی در ارتقای کیفیت زندگی بسیار مهم خواهد بود.
حسابدار کیست و چه وظایفی دارد؟
درک چگونگی بودجهبندی مناسب، مدیریت هزینهها، پس انداز، سرمایه گذاری و آماده کردن اظهارنامه مالیات برخی از وظایف مهم یک حسابدار به شمار میرود. حسابداران در چند زمینه و رشته مختلف کار میکنند که هر کدام شامل اصول و تکنیکهایی میباشد. ممکن است شما نیز برخی از این اصول را در زندگی روزمره خود به کار ببرید. اگرچه شرح وظایف حسابدار بسته به موقعیت و نوع سازمان متفاوت است، اما در ادامه به برخی از رایج ترین وظایف و مسئولیتهای یک حسابدار اشاره خواهیم کرد.
- مدیریت کلیه معاملات
- پیش بینی و برآورد بودجه
- آماده کردن صورتهای مالی
- تطبیق حسابهای پرداختنی و دریافتنی
- اطمینان از پرداختهای به موقع بانکی
- محاسبه مالیات و تهیه اظهارنامه مالیاتی
- مدیریت ترازنامهها و صورتهای سود و زیان
- گزارش سلامت مالی و نقدینگی
- حسابرسی معاملات و اسناد مالی
انواع وظایف حسابدار
یک حسابدار میتواند وظایف و نقشهای مختلفی، بر اساس نوع و ابعاد کسب و کاری که در آن مشغول به کار است برعهده داشته باشد. برای مثال شرح وظایف حسابدار مدیریت، ارائه به موقع اطلاعات مالی و غیرمالی به مدیران و کمک به برنامهریزی استراتژیک میباشد.
شرح وظایف حسابدار عمومی، طیف گستردهای از خدمات حسابداری مانند بررسی مغایرت بانکی، صدور چک و مدیریت واریزیها، محاسبه حقوق و دستمزد و … را ارائه میدهد. شرح وظایف حسابدار مالیاتی نیز شامل مشاوره مربوط به مالیات، آماده کردن صورتهای مالی و اظهارنامه میباشد.
شرح وظایف حسابدار بر اساس نوع فعالیت
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، وظایف حسابدار بر اساس حوزه کاری و نقش وی در سیستم، متفاوت میباشد. در ادامه با شرح وظایف حسابدار بر اساس نوع فعالیت آشنا خواهید شد.
بررسی و ثبت اطلاعات حسابداری
- ثبت کلیه وقایع مالی بر اساس تاریخ
- تهیه، تنظیم و بررسی کلیه اسناد حسابداری
- ثبت فاکتورهای خرید، فروش، برگشت از خرید و برگشت از فروش
مدیریت دریافتها و پرداختها
- آماده کردن لیست بدهکاران و بستانکاران
- ثبت و صدور اسناد مربوط به دریافت و پرداخت نقدی
- آماده کردن لیست حقوق و دستمزد و بیمه پرسنل
- پرداخت حقوق و دستمزد و ثبت اسناد مربوطه
ارائه صورتهای مالی
- آماده کردن بودجه، حساب سود و زیان، تراز عملکرد و دفاتر مالی
- آماده کردن گزارشات مالی از کلیه فعالیتهای مالی و ارائه به مدیر مالی
- انجام کلیه امور محوله از سوی مدیریت مالی مجموعه
- صدور اسناد مربوط به کسورات مانند وام، بیمه و مالیات
- تهیه گزارش از وضعیت پرداختها، بدهیها، وصولیها، مطالبات و نقدینگی و ارائه آن به مدیر مالی
موجودی انبارها و مدیریت حسابها
- بررسی رسیدهای ورود و خروج کالا از انبار و مطابقت آنها با فاکتورها و موجودی کالا
- اختصاص کد مخصوص برای هر کالا و تعریف آن در سیستم حسابداری
- بررسی خرید و استفاده از مواد مصرفی، ضایعات ثبت شده و رفع مغایرتهای احتمالی
مدیریت پرداختها و صدور چک
- دریافت لیست درخواست صدور چک از واحد بازرگانی
- صدور چک، ارسال و دریافت رسید
- بایگانی اسناد مربوطه
-
مهارت های مورد نیاز یک حسابدار
یک حسابدار موفق باید تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته حسابداری گذرانده باشد. اما موفقیت به چیزی بیش از کسب مدرک نیاز دارد. حسابداری همانند یک صنعت پرسرعت است. این صنعت به متخصصان نیاز دارد تا دانش خود را در این زمینه به طور مداوم ارتقا دهند. در حسابداری، مانند هر حرفهای، بااستعدادترین افراد دارای ترکیبی از تواناییهای آموخته شده و ذاتی هستند که آنها را برای کار مناسب میکند.
هوش تجاری
یک حسابدار موفق باید به طور مکرر با سایر بخشها تعامل داشته باشد و به طور کامل در عملکرد روزانه کسب و کار شرکت کند. بنابراین حسابدار به مهارتهای تصمیم گیری، تفکر استراتژیک و مذاکره نیازمند است.
دانش تخصصی
آشنایی با اصول حسابداری و شیوههای حسابداری در شرکتها از جمله مهارتهای ضروری برای یک حسابدار محسوب میشود. تمرکز بر یک حوزه خاص از حسابداری به متخصصان این رشته امکان میدهد تا جنبه های مختلف این حوزه را کشف کرده و پایگاه مشتریان خود را گسترش دهند. دانش تخصصی در زیرشاخههای حسابداری می تواند یک حسابدار را به دارایی با ارزشی برای مشتریان خود تبدیل کند.
ارتباط موثر
ارتباط موثر توانایی انتقال ایدهها و اطلاعات به روشهایی است که دیگران میتوانند درک کنند. حسابدار برای ارتباط کتبی و شفاهی با افراد و گروهها به این مهارت نیاز دارد. در نقش حسابداری، شما ممکن است مسئول تهیه و ارائه پیشنهاد بودجه، گزارشهای مالیاتی و سایر گزارشهای مالی باشید. ارتباط موثر برای اطمینان از ارائه واضح و مختصر اطلاعات به مخاطب مورد نظر در قالبی که آنها درک میکنند ضروری است.
حسابدار باید بتواند با کارمندان بخشهای دیگر همکاری کند و تضادها را مدیریت نماید. آنها باید این توانایی را داشته باشند که سبک ارتباطی خود را مطابق با هر یک از شرکای تجاری تنظیم کنند. این مستلزم درک نیازهای آنها و چگونگی تأثیر تصمیمات حسابداری بر آنها است. توانایی انتقال روشها و فرایندهای پیچیده حسابداری به افرادی که دانش حسابداری ندارند، اولویت اصلی سازمانها است.
رهبری
یک حسابدار توانا باید بتواند پروژهها را مدیریت کرده و به تیم خود انگیزه بدهد. مهارت رهبری زمانی که حسابدار نیاز به تصمیم گیریهای دشوار دارند، بسیار مهم است.
قدرت تحلیل
یکی از مهارتهای یک حسابدار متخصص، توانایی خواندن و تفسیر ارقام و دادهها میباشد. این مهارت میتواند در طیف وسیعی از کارها مانند تکمیل اظهارنامه مالیاتی، حسابرسی و ارائه گزارشات کاربرد داشته باشد.
تفکر انتقادی
تفکر انتقادی به توانایی اجرای دانش برای حل مشکلات پیش بینی نشده اشاره دارد. حسابداری که توانایی تفکر انتقادی را در خود تقویت کرده است، میتواند مشکلات را به طور عینی حل نماید. بخشی از تفکر انتقادی مؤثر شامل جمعآوری دادههای مختلف است. بدین ترتیب حسابدار میتواند از آن برای یافتن راهحل در مواجهه با مشکلات مالی پیچیده و پیشبینی نشده، استفاده کند.
مدیریت زمان
مدیریت زمان برای موفقیت یک حسابدار حرفهای بسیار مهم است. این مهارت یکی از سختترین مهارتها است، زیرا حسابداران با تجربه نیز ممکن است با مدیریت زمان دست و پنجه نرم كنند.
توجه به جزئیات
توجه به جزئیات در حسابداری بسیار مهم و ضروری میباشد. این مهارت شامل توانایی بررسی و شناسایی تناقضات در مقادیر زیاد داده یا اطلاعات است و از مهم ترین شرح وظایف حسابدار می باشد. توجه به جزئیات برای اطمینان از ثبات و دقت در گزارشات مالی ضروری است. این ویژگی به شما امکان میدهد تا داده های مالی را تایید کرده و صورتهای مالی دقیق ایجاد کنید.
تسلط بر نرم افزار
حسابداری مستلزم تسلط بر نرم افزارهای مختلف از جمله اکسل و همچنین نرم افزارهای تخصصی حسابداری است. نرم افزار تخصصی حسابداری به ثبت اطلاعات و تهیه صورت های مالی کمک میکند.
حرف حساب
حسابداری فرآیندی است برای تعیین اینکه پول شما از کجا میآید و به کجا می رود. شما نظراتی در مورد سرمایه گذاری و نحوه هزینه کردن خود دارید. اما واقعیت رخ داده متفاوت است. اگر شما واقعیت را به درستی ثبت نکنید، بعد از مدتی فراموش میشود. حسابداری مستلزم نگهداری سوابق سیستماتیک پول بدست آمده و خرج شده است. برای انتخاب درست، به حسابداری نیاز دارید. دانش به دست آمده از حسابداری به شما کمک میکند تصمیم درست بگیرید. آیا خرید به شما کمک میکند به اهداف مالی خود برسید یا خیر!
دیدگاهتان را بنویسید